En sjuksköterska på Hässleholms sjukhus misstänks ha stulit narkotikaklassade läkemedel och bytt ut dem mot andra substanser. Enligt chefsläkaren kunde handlingarna ha orsakat patienters död. Sjuksköterskan har nu anmälts till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) för att hennes lämplighet ska bedömas.
Sjuksköterskan var anställd på sjukhuset under perioden 2022 till 2023. Under denna tid upptäcktes upprepade fall av svinn av narkotiska läkemedel. Arbetsgivaren menar att det är sjuksköterskan som ligger bakom försvinnandena, på ett sätt som är oförenligt med det förtroende hennes yrke kräver. Hon slutade på egen begäran i år i samband med att sjukhuset inledde diskussioner om arbetsrättsliga åtgärder.
I en anmälan till Ivo beskriver chefsläkaren flera allvarliga händelser. I ett fall skulle sjuksköterskan ge en patient morfin. En ampull togs ut, och 1 ml drogs upp i en spruta. Sprutan överlämnades dock aldrig till patienten, utan till en avlösande kollega som blev misstänksam. När sprutan analyserades av Nationellt forensiskt center visade den sig inte innehålla morfin eller något annat narkotiskt läkemedel överhuvudtaget.
Okänt innehåll kunde dödat
– Om patienten fått den uppdragna sprutan hade denne blivit injicerad med något för oss okänt, skriver chefsläkaren. Beroende på innehållet kunde vi förväntat oss allt från utebliven smärtlindring till potentiellt katastrofala effekter. Det är oklart vart resten av innehållet i ampullen tog vägen; en del sägs ha getts, en del har anmälts som kasserad.
Misstankarna sträcker sig längre. Sjuksköterskan ska ha gett en patient fyra doser morfin under ett pass, trots att läkaren endast godkänt en dos. Dessutom har ampuller med felaktiga etiketter påträffats, där etiketter för morfin och ketogan satts på ampuller som i själva verket kan ha innehållit helt andra läkemedel.
Felmedicinering med dödlig potential
En av de felmärkta ampullerna kan ha innehållit catapresan, ett blodtryckssänkande medel. – Resultatet av att felaktigt ge catapresan kan vara kraftigt blodtrycksfall, potentiellt med dödlig utgång, står det i anmälan. En annan ampull kan ha innehållit naloxon, som motverkar opioider. Att ge det i stället för smärtstillande ketogan kan leda till upphävd smärtlindring, abstinens eller kraftiga stressreaktioner.
Sjukhuset har även noterat svinn av det kraftfulla opioiden fentanyl, samt att sjuksköterskan enligt journaler givit patienter betydligt högre doser narkotika än vad som ordinerats. I anmälan karakteriseras hon som benägen att utsätta patienter för hälsofara, likgiltig inför konsekvenserna av felmedicinering och som saknar respekt för korrekt hantering av narkotika.
Chefsläkaren har därför bett Ivo att värdera hennes lämplighet att fortsätta arbeta som legitimerad sjuksköterska. Sjukhuset har ingen information om hon för närvarande är anställd inom vården på annan ort.




