Skrikande chefer, felvaccineringar som mörkas och obehörig personal som utger sig för att vara läkare. Nu slår före detta medarbetare larm om allvarliga och upprepade brister inom vaccinationsföretaget Svea Vaccin. En tidigare anställd, som nyligen arbetat på flera av bolagets mottagningar, beskriver en verksamhet där patienters säkerhet sätts i andra hand för att maximera vinst.
Enligt källan har personer helt utan svensk läkarlegitimation burit läkarskylt på arbetskläderna och vaccinerat patienter. – En kille som inte hade svenskt läkarleg hade ändå läkarskylt. Han fick ingen inskolning utan blev bara inslängd på en mottagning. Så gör de jätteofta, för att spara pengar. Och det blir ofta fel på grund av att personalen inte har fått lära sig vad de ska göra, säger den före detta anställda. Misstagen fortsätter sedan in i vaccineringen. Ibland när man upptäcker att vaccin har getts fel, till exempel i fel vävnad, säger man inget till patienten.
En kultur av rädsla och tystnad
Arbetsplatsen beskrivs som präglad av rädsla, där chefer skriker och hotar anställda. Personalen har tvingats skriva på ett avtal där de i det finstilta förbinder sig att inte prata med myndigheter eller media, under hot om skadeståndsansvar. – Jag har aldrig mött någon som trivs på Svea vaccin, men de vågar inte anmäla till Ivo eftersom de skrivit på avtalet, säger källan. Ledningen anklagas för att sakna både kunskap om sjukvård och intresse för förändring. – Cheferna har aldrig brytt sig om kunderna. De vill bara skaka av sig ’jobbiga’ personer så att de kan fortsätta verksamheten på samma sätt. Det har ju fungerat i 20 år, så jag tror att de tänker att de står över gällande lagar.
Ivo översköljs av klagomål
Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har sedan årsskiftet 2025 fått in minst fem klagomål från personer som säger sig arbeta på Svea Vaccin. Anmälningarna målar upp en konsekvent bild av en oansvarig verksamhet. En sjuksköterska som kontaktade Ivo i september 2025 uppger att företagets ledning prioriterar vinst framför både personal och patienters säkerhet. Anställda får ofta ingen inskolning, och när de söker råd blir de utskällda. Outbildad personal anställd som receptionister har enligt anmälaren gett medicinsk rådgivning och skickat ordinationer till läkare för godkännande. Patienten bemötandet beskrivs som hånfullt, och de som blivit felbehandlade utmålas som besvärliga.
I december 2025 hörde en anställd av sig och berättade om bristande direktiv kring vaccinering av en sex månaders bebis. Mottagningens läkare ska ha sagt att vårdnadshavarna själva fick avgöra, vilket ledde till att den anställda vägrade vaccinera och istället hänvisade familjen till en annan klinik. Ytterligare anmälningar i februari 2026 pekar på att ledningen anser sig stå över reglerna. VD:n ska ha arbetat i privata kläder och låtit en icke-anställd utföra vaccinationer. Samma månad tipsades det om att obehöriga personer fortfarande kallade sig läkare, där en person utan legitimation bar en stor röd skylt med texten ’leg läkare’.
Tillsynen svarar – men agerar den?
Ivo bekräftar att de tar emot och bedömer alla upplysningar som en del av sin riskbaserade tillsyn. På frågan om vad de konkret gör med uppgifterna från personalen svarar myndigheten kort: ’Tillsyn pågår. Ivo kommenterar inte pågående tillsyn.’ Den före detta anställda noterar att vissa ytliga förbättringar skett efter extern granskning, som införskaffandet av kylboxar för vaccintransport istället för ryggsäckar. Men tilliten till ledningen är obefintlig. – Det är så uppenbart att företagets ledning saknar kunskap om såväl sjukvård som arbetsmiljö. De vill bara tjäna pengar och det får bara fortgå. Det är för jävligt att Ivo inte agerar. Det är bara en tidsfråga innan någon råder illa ut.




