En högt uppsatt chef i Gnesta kommun har polisanmälts och avgått efter misstankar om bedrägeri genom användning av falsk urkund. Kommunen har vidtagit åtgärder och samarbetar med myndigheterna.
För en vecka sedan meddelade Gnesta kommun att en av dess chefer polisanmälts. Nu har utredningen gått vidare, och polisen misstänker den före detta chefen för bedrägeri. Brottet ska ha begåtts genom brukande av falsk urkund.
Avgick efter anmälan
Kommunen upprättade polisanmälan under tisdagen förra veckan. Dagen efter valde den misstänkta chefen att avgå från sin tjänst. Kommunchef Pia Ragnarsdotter har i ett tidigare publicerat videoklipp berättat om händelseförloppet.
I ett uttalande på kommunens hemsida framhålls att brottsrubriceringen är preliminär och kan komma att ändras. Kommunen uppger att nödvändiga åtgärder har vidtagits och att man samarbetar med berörda myndigheter.




