En veterinär på Kolmården anmäls till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård efter misstänkt vanvård av delfinen Luna. Länsstyrelsen Östergötland menar att djuret utsatts för onödigt lidande under en långvarig sjukdomsperiod.
Anmälan gäller veterinärens hantering av delfinhonan Luna, som varit sjuk under en längre tid. Under en tio månader lång behandlingsperiod genomfördes 40 blodprov på delfinen. Hon fick även antibiotika under 213 dagar i sträck, vilket enligt anmälan ledde till svåra biverkningar.
Länsstyrelsen: Behandlingen borde ha reviderats
Länsstyrelsen bedömer händelsen som allvarlig. De menar att veterinären, med kännedom om delfinens långvariga hälsoproblem, borde ha reviderat behandlingen. Enligt anmälan borde andra åtgärder ha satts in eller så borde delfinen ha avlivats av djurskyddsskäl för att begränsa lidandet.
Kolmården försvarar omtanken
Cecilia Björling, pressansvarig på Kolmården, har i en kommentar till P4 Östergötland försvarat djurparkens agerande. Hon skriver att djuromsorgen alltid är högsta prioritet och att behandlingen har bedömts utifrån parkens kunskap och internationell expertis om arten, med fokus på djurets bästa.
Det är nu Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård som ska pröva om det finns skäl för disciplinpåföljd mot den anmälda veterinären.



