Bokskogens hem i Vinslöv är återigen föremål för allvarlig kritik. En förälder som tagit sitt barn därifrån har nu JO-anmält Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, med anledning av myndighetens passivitet. Kritiken mot HVB-hemmet har varit långvarig och kommer från ungdomar, tidigare personal och anhöriga.
I ett tillsynsbeslut den 6 november förra året riktade Ivo allvarlig kritik mot hemmet. Inspektionen fann det anmärkningsvärt att ägaren valt att skriva in ungdomar med omfattande vårdbehov under en period med tillfällig föreståndare, stor personalomsättning och införande av nya arbetssätt. Trots dessa brister avslutade Ivo tillsynsärendet.
Allvarliga brister kvarstår
Efter en oanmäld inspektion i januari i år är Ivo återigen starkt kritisk. I ett beslut konstateras att ägarna inte följt rekommendationerna från november och att verksamheten för närvarande saknar förutsättningar att möta de inskrivnas vårdbehov eller säkerställa en trygg vårdmiljö. Inspektörerna pekar på att hemmet valt att akut skriva in en ungdom med omfattande behov trots en bedömd allvarlig risk för övriga boende.
Bristerna är grova. Bokskogens hem underlät att skriva en lex Sarah-rapport när en ungdom misstänktes för att ha utsatt en annan för sexuella övergrepp. Den enda åtgärden som genomfördes var att den misstänkta ungdomen skrevs ut. Hemmet agerade heller inte när polisen begärde att personalen skulle hämta berusade och avvikna ungdomar i Vinslöv.
Förälder JO-anmäler Ivo
Föräldern som tog sitt barn från hemmet blev bestört över Ivos beslut att avsluta ärendet i november. “Det är helt obegripligt. Jag är förvånad över hur lamt Ivo är,” sade föräldern då. Nu går samma förälder vidare med en JO-anmälan mot inspektionen. “Jag undrar vad det är som egentligen ligger bakom att Ivo inte agerar. Särskilt som det har hänt så allvarliga grejer som det nu har gjort,” säger föräldern.




