En man i Tibro levde i ett hem fullt av skräp och avföring trots att han formellt sett skulle få daglig hjälp av hemtjänsten. Först när räddningstjänsten fick rycka ut efter ett fall, blev de förfärade över förhållandena och larmade kommunen.
I en anmälan till Tibro kommun beskriver räddningspersonalen en bostad där matrester, avföring och skräp låg utspridda överallt. På spisen syntes beläggningar av gammal mat och smuts. Personalen ifrågasätter direkt de insatser mannen ska få från hemtjänst och boendestöd. “Är det möjligt när hemtjänstpersonal är där dagligen?” ställs det i anmälan.
Kommunen skyller på mannens nej
Tor Kämpe, vård- och omsorgschef i Tibro, erkänner att situationen är ohållbar. “Det är ju ingen som ska behöva bo så,” säger han. Men han förklarar samtidigt att mannen har tackat nej till insatser, vilket kommunen måste respektera. Kämpe beskriver det som ett känt problem inom hemtjänsten när brukare vägrar hjälp. Han nämner att personalen försöker motivera och få till en liten del av stödet, som att fråga “Kan vi bara få göra det idag?”.
Ingen anmälan till socialtjänsten
Enligt Kämpe är det i sådana här fall att göra en orosanmälan direkt till socialtjänsten. När han tillfrågas om detta har gjorts i det aktuella fallet, svarar han osäkert: “Jag vet inte om vi gjort det i det här fallet.” Han hänvisar till en pågående utredning där man ska se över om rätt åtgärder vidtagits. Samtidigt som kommunens chef beskriver ett system där mannen har rätt att tacka nej, visar räddningstjänstens beskrivning på ett totalt samhällsmisslyckande där en utsatt person har lämnats att förfalla i sin egen bostad.



