Luftkonditioneringen i ett SJ-snabbtåg från Göteborg till Stockholm har gått sönder, vilket lämnar passagerare att svettas i en överhettad vagn. Bland de drabbade finns flera äldre resenärer.
Mattias Ericsson, 51, beskriver situationen som “för jävligt” och “vrålvarmt”. Han berättar att problemet med luftkonditioneringen i första klass var uppenbart redan vid påstigning, men att ingen i personalen kunde ge några besked. Värmen i den fullsatta vagnen steg snabbt. “Det är helt tomt på syre och sjukt varmt. Det sitter en gammal tant bakom mig, och det låter som att hon ska svimma”, säger Ericsson.
Personalens försök och SJ:s svar
Enligt Ericsson försökte personalen åtgärda felet utan framgång. SJ:s presskommunikatör Anna Sandh bekräftar problemet och uppger att personalen fick vetskap om det i höjd med Skövde, varefter information skickades ut till resenärerna. Sandh beklagar händelsen och menar att personalen på tåget gör vad de kan. Som kompensation erbjuds de drabbade halva biljettpriset tillbaka i form av en värdecheck.
Fyra timmar i hettan
Resan mellan Göteborg och Stockholm tar cirka fyra timmar, en tid som förvandlats till en prövning för passagerarna i den trasiga vagnen. I de övriga vagnarna ska luftkonditioneringen fungera normalt, enligt SJ.




